5 mituri celebre despre somn

5

Unul din criteriile sanatatii este reprezentat de somn. S-au spus multe in privinta orelor de somn, despre care din tipurile de somn este mai odihnitor si asa mai departe, insa din pacate unele afirmatii care au ajus sa fie cunoscute de aproape toata lumea sunt doar niste mituri. Desi aparent ar parea sa aiba o explicatie logica, totusi nu coincide cu cea medicala si… experimentala.

1. Somnul cu vise nu este odihnitor

Din fericire nu este asa. De obicei persoanele cu o viata agitata sau care se afla in situatie de stres urmand o zi cu grele incercari ori fie persoane care au acumulat o cantitate mare de informatii in acea zi sau care tocmai au scapat de un stres puternic sunt in general cele care au un somn cu vise. Dar nu este obligatoriu, exista si persoane care pur si simplu… viseaza.

In timpul somnului creierul trece prin mai multe tipuri de somn, dintre care si cel cu vise. In acesta isi descarca toate tensiunile acumulate si sintetizeaza in sisteme bine inchegate toata informatia pe care a acumulat-o in ultimele ore sau ultima zi. In felul acesta am putea spune ca somnul cu vise este precum o “organizare” a creierului in care se face o reviziure a informatiilor, se mentin cele utile iar cele mai putin folosite sunt “stopate” la un nivel mai putin accesibil pentru memoria rapida. S-a demontrat prin studii de specialitate ca in general persoanele care au somnul “profund”, fara vise, rezista mai greu la stres si sunt mai predispuse oboselii.

2. Cele 8 ore pe noapte sunt sfinte

Numarul de ore de somn necesar in fiecare noapte difera de la o persoana la alta, iar la o persoana difera de la o zi la alta. Este evident ca numarul orelor de somn depinde foarte mult de consumul de energie, de stresul acumulat, de efortul fizic, de alimentatie si de asemenea de gradul de oboseala acumulata. Insa nici somnul excesiv ori cel minimal nu ajuta organismul prea mult.

Cum astazi cercetatorii studiaza orice, s-a demonstrat in urma unui studiu ca cei care dorm mai mult de 8-9 ore pe noapte sunt foarte predispusi depresiei si mor mai repede. De asemenea cei care dorm sub 5 ore pe noapte acumuleaza oboseala pana ajung la acel stadiu de “oboseala cronica” ce, din pacate, adesea are simptome subtile ignorate de pacienti pana in momentul declansarii unei boli. Unele persoane din randul celebritatilor afirma faptul ca somnul loor de noapte era de aproximativ 4 ore si se simteau aparent bine, insa in esenta, in urma analizelor medicale amanuntite, au iesit la iveala unele boli.

3. Somnul pierdut il putem recupera

Nici o ora de somn care era necesara si a fost pierduta nu poate fi recuperata. Mai ales somnul de noapte pirdut nu poate fi recuperat ziua. In timpul noptii organismul prezinta o serie de adaptari astfel incat in lipsa luminii si la anumite ore sunt secretati niste hormoni cu un rol primordial in mentinerea homeostaziei si a echilibrului functional. Ziua insa sunt secretati alti hormoni, chiar daca dormiti si nu aveti nici un stimul luminos.

4. Trezitul in timpul noptii scade capacitatea de odihna

In realitate este normal ca in anumite perioade unele persoane sa se trezeasca in timpul noptii, insa acest fapt nu le afecteaza odihna. Orele acumulate de somn, chiar daca sunt cu intermitenta, le asigura odihna pentru a doua zi cu conditia ca aceste ore de somn sa se produca noaptea si sa fie suficiente.

5. Decat sa dormi putin, mai bine nu dormi deloc

Ei bine, lucrurile stau invers: chiar daca te trezesti buimacit dupa putine ore de somn, totusi mai bine asa decat deloc. Este adevarat ca organismul nu si-a finalizat procesele de refacere, de aici rezulta si starea de toropeala dupa trezire, insa macar a “facut” ceva in aceasta privinta, macar a intiat si finalizat cateva mici procese de refacere. In lipsa somnului, aceste mici beneficii nu exista.

Share.

5 Comments

  1. jamescrissilv.ro on

    Ca de obicei interesant, desi nu stiu cum pot fi studiate si demonstrate efectele viselor.
    o zi minunata iti doresc

  2. Intradevar somnul plin de vise te ajuta sa te odihnesti, este forma creierului de a scapa de surplusul de stres si temeri…

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.